Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podrecznik
Dołączył: 04 Lis 2007 Posty: 2
|
Wysłany: Nie Lis 04, 2007 2:06 am Temat postu: podrecznik |
|
|
mysl jest prosta - stworzyc podrecznik (w roznorakiej formie, zalezy od pomyslu) zawierajacy podstawy, rozne techniki czy zagrywki w kropki.
PS. olac bledy i smiesznosc brzmienia wazna koncepcja a nie jej ubior -_- beznadziene podsumowanie - wlazic i pisac |
|
Powrót do góry |
|
|
podrecznik
Dołączył: 04 Lis 2007 Posty: 2
|
Wysłany: Nie Lis 04, 2007 2:12 am Temat postu: ja zaczne |
|
|
nie wiem jaka bedzie koncowa koncepcja ale jestem w stanie zrobic grafike, layout animacje (flash odpada chyba ze ktos to zlozy we fls do kupy to moge przeslac wypociny)
dajcie jakies propozycje co do reszty oczywiscie za free i dla przyjemnosci
jak cos to piszcie na 444354
Ostatnio zmieniony przez podrecznik dnia Nie Lis 04, 2007 11:22 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
fdafadf
Dołączył: 04 Lis 2007 Posty: 1
|
Wysłany: Nie Lis 04, 2007 2:14 am Temat postu: |
|
|
Jak dla mnie ostateczny kształt pracy jaką chcemy wykonać nie musi być już teraz ustalony. Ogólny cel jest chyba po prostu taki, że chcemy zgromadzić i rozwinąć i usystematyzować wiedzę na różnym poziomie. To co najbardziej mnie zastanawia teraz to w jaki sposób zamierzamy to robić. Napewno potrzebujemy czegoś co ułatwi nam prace z diagramami. Wspólnie rozwijać warianty od pewnych początkowych sytuacji i wzajemnie je komentować. Same początkowe sytuacje możemy brać wprost z gier, lub wymyślać hipotetyczne. Sprawa współpracy jest mocno techniczna, czekam na efekty przemyśleń i propozycje. |
|
Powrót do góry |
|
|
bartek641
Dołączył: 12 Gru 2006 Posty: 32
|
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 10:10 pm Temat postu: |
|
|
Tak w ogóle, do pewnego stopnia zostało to już zrobione przez Vetaskę (było już o tym na forum, ale daje link jeszcze raz: http://www.tochki.org/lesson/pol/index.html).
Vetaska napisał podręcznik (po rosyjsku), a także stworzył interaktywny kurs gry w kropki. Jak wygląda, każdy może zobaczyć, w zasadzie jest jakiś aplet ściągnięty z Go i do tego zadania kropkowe. Może nie jest to idealne rozwiązanie, ale może być, szczególnie na początek. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? To jest w końcu coś, co już jest zrobione, więc stanowi jakiś punkt odniesienia.
Jeśli chodzi o sprawy techniczne, docelowo proponowałbym format pliku SGF http://www.red-bean.com/sgf/. W zasadzie został on stworzony do Go, ale jest też używany do innych gier tego typu, moglibyśmy zaadaptować go też do Kropek. Ale to raczej na przyszłość. (Nawiasem mówiąc, przymierzam się do dodania edytora SGF do mojego programiku kropkowego, ale to nie nastąpi bardzo szybko. Jak dobrze pójdzie, do końca roku). SGF byłby o tyle dobry, że jest dostępne sporo kodu źródłowego do obsługi SGF, jest dobra dokumentacja, no i jest to przemyślany standard dający wystarczające do naszych potrzeb możliwości (konieczne byłyby pewne modyfikacje, ale dość niewielkie, ze względu na podobieństwo Go i Kropek).
[Na pewno możliwości daje wystarczające, bo są one wystarczające dla Go ]
Jeśli chodzi o to, co moglibyśmy robić, to moim zdaniem przede wszystkim zadania kropkowe (w stylu tych Vetaski) i ciekawe rozgrywki (znaczy, na wysokim poziomie). Zdaje się, że na szkrabie są zapisywane wszystkie gry rankingowe, więc dałoby się pewnie te rozgrywki wydobyć. Poza tym przydałyby się jakieś zadania dotyczące końcówek (redukowanie basenów).Ogólnie na spisywanie jakiejś ,,teorii'' gry to chyba jesteśmy za słabi, więc raczej zadania widzę i naukę na przykładach.
W tej chwili, póki nie mamy narzędzi usprawniających tworzenie takiego podręcznika (czy co by to nie było), trudno mi sobie wyobrazić wspólną nad nim pracę wielu osób. Oczywiście, jak znajdzie się u nas taki Vetaska, to podręcznik powstanie, ale żeby więcej osób mogło wziąć udział w tworzeniu podręcznika, potrzebny jest jakiś standard.
Czyli podsumowując, moja propozycją jest zaadaptowanie SGF do kropek. To jest dość techniczne, nie powstanie od razu, ale warto to zrobić, bo jak już to będzie, to bardzo ułatwi to współpracę nad podręcznikiem. A z bardziej tymczasowych propozycji, to może zacząć współpracować z Vetaską?On ma już wiele rzeczy gotowych i jeśli ktoś czuje zapał np. do układania zadań już teraz, to może jest sens wysyłać je Vetasce do zamiesczenia: http://www.tochki.org/lesson/pol/faq/faq04.html ? (Choć po prawdzie nie wiem, jak jest u niego z zamieszczaniem tych zadań, czy ktoś mu coś wysłał?)
Chodzi mi o to, że trzeba maksymalnie wykorzystywać gotowe rozwiązania (pomysły Vetaski, SGF, ...) - jest nas mało, więc lepiej byłoby nie robić wszystkiego od zera, a raczej ulepszać czy rozwijać to, co jest. |
|
Powrót do góry |
|
|
bartek641
Dołączył: 12 Gru 2006 Posty: 32
|
Wysłany: Wto Lis 06, 2007 2:37 am Temat postu: |
|
|
Kropki są już zarejestrowane w SGF jako gra numer 40: http://www.red-bean.com/sgf/properties.html#GM (GM[40])
Jeśli ktoś jest zainteresowany tematem SGF w Kropkach, chętnie pogadam, choć to jest chyba nieco off-topic i bardzo techniczne. (SGF do mojego progamiku zamierzam kiedyś dodać tak czy inaczej, ale że wyszedł pomysł podręcznika, to się tym pochwaliłem już teraz ).
Do mojego programiku http://www.nongnu.org/kropki/mógłbym dość łatwo dodać możliwość zaznaczania pól, umieszczania literek i cyferek na polach, itp. (coś jak na kgs albo jak np. tutaj: http://pointsxt.logicsworld.net/index.php?id=str2) oraz eksportowania takich diagramów do plików png lub jpg. Nie żebym uważał takie diagramy za najlepszą metodę tworzenia podręcznika (zdecydowanie nie, bo mało to interaktywne), piszę tylko, że takie coś jest możliwe do zrobienia dość szybko. (Jeśli chodzi o stronę graficzną, to można by podrasować trochę wygląd takich diagramów, np. ładniejsze kropki itp., choć sam tego już nie zrobię - ew. chętny musiałby podesłać odp. obrazki). |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|